EDTI-Fogalomtár

E-Learning

Az e-learning (elektronikus tanulás) egy átfogó fogalom, amely a digitális eszközök és technológiák tanításra és tanulásra való felhasználására vonatkozik. 

Bár a szakirodalomban nincs egységes, általánosan elfogadott definíciója, az e-learning magában foglal minden olyan módszert, amely digitális eszközök (pl. számítógép, tablet, okostelefon) használatával, és általában internet kapcsolaton keresztül zajlik, és amelyet tudás átadására, társas interakcióra vagy közös munkára használnak.

Az e-learning lehetővé teszi a tanulást bárhol és bármikor, online vagy offline módon, elektronikus eszközök segítségével.

Online oktatás

Az online oktatás során az összes tananyag online formában kerül átadásra az internet felhasználásával, akár szinkronban, akár aszinkronban, vagy a kettő kombinációjával (hibrid). Bár az oktatás távolról történik, a tanulóknak lehetőségük lehet személyesen találkozni társaikkal vagy oktatóikkal, illetve igénybe venni az egyetemi létesítményeket és tananyagokat. Ez eltér a „távoktatástól”, amely olyan technológiák gyűjtőfogalma, amelyeknél a tanuló és az oktató fizikailag elkülönül egymástól.

Digitális oktatás

A digitális oktatás minden olyan tanítási és tanulási formát magában foglal, amelyet digitális technológiák alkalmazása gazdagít, ideértve az online, hibrid és blended oktatást is. A digitális technológiák széles körben értelmezhetők, beleértve a hálózatokat (pl. internet), hardvereket, szoftvereket és technológiai szolgáltatásokat. 

Blended oktatás

Blended oktatás: Ebben az oktatási formában az oktatás teljes mértékben személyesen zajlik, amelyet online anyagok és tevékenységek egészítenek ki. A blended kurzusok során használhatnak virtuális tanulási környezeteket (virtual learning environments, VLE) vagy tanulásmenedzsment rendszereket (learning management systems, LMS), nyílt oktatási forrásokat (open educational resources, OER), digitális adaptív tanulási szoftvereket, szimulációkat vagy játékokat.

Példa a gyakorlatban:

  • A hallgatók személyes előadásokon vesznek részt, ahol alapvető fogalmakat és esettanulmányokat vitatnak meg. A Moodle felületén elérhetőek a kiegészítő anyagok, míg a szemináriumokon szimulációk segítik a gyakorlati alkalmazást.

Hibrid oktatás

Ez a típusú oktatás az online és a személyes oktatást kombinálja, ahol az online elemek szinkronban, aszinkronban vagy a kettő kombinációjában történnek. A blended oktatással ellentétben a hibrid oktatás az online oktatást a személyes órák helyettesítésére használja, ezzel csökkentve a személyes találkozók gyakoriságát, ezáltal támogatva a rugalmas és személyes oktatási élményt.

Példák a gyakorlatban:

  • Az oktató a jelenléti óráját online módon is megosztja, így a hallgató távolról is tudja követni az órát, ha nem tud jelen lenni személyesen az előadáson.
  • Az oktató az órai anyagot videó formájában felveszi és online megosztja a hallgatókkal, továbbá heti egy alkalommal jelenléti konzultációt biztosít, ahol a hallgatók egymással is és az oktatóval is beszélhetnek.

Szinkron-aszinkron oktatás

Szinkron oktatás: Az oktatók és a hallgatók egyidejűleg találkoznak ugyanazon (virtuális vagy fizikai) helyen, és valós idejű interakciókat folytatnak.

Aszinkron oktatás: A technológia alkalmazásával lehetővé teszi a tananyagok megosztását és az ötletek cseréjét egy olyan hallgatók és oktatók hálózatában, akik időben és/vagy térben el vannak választva egymástól. A hallgatók saját tempójukban férhetnek hozzá az oktatási anyagokhoz. (Az aszinkron tanulás példái közé tartoznak a vitafórumok és az e-mailes interakciók, ahol az egyes kapcsolódások között időbeli késés tapasztalható.)

Példa a gyakorlatban az aszinkron oktatásra:

  • A K-MOOC aszinkron módon működik, ezért nincsenek konkrét időpontok meghatározva a kurzusok során, és az oktató visszajelzései is késleltetettek.

Felhasznált irodalom

Basak S K, Bélanger P, Wotto M (2018): E-learning, M-learning and D-learning: Conceptual definition and comparative analysis. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2042753018785180 [2024.09.13.]

Becker S, Brehmer J (2017): „E-Learning“ …ein neues Qualitätsmerkmal der Lehre?. Georg-August-Universität Göttingen.

https://www.uni-goettingen.de/de/document/download/4ddb291d1e0c485230df5cd20f3b6b9b.pdf/09_E-Learning.pdf [2024.09.13.]

COL (2015 (revised 2020)): Open and distance learning: key terms and definitions. https://oasis.col.org/server/api/core/bitstreams/2d6d0e13-a452-4392-9821-2456a2a2ed2e/content [2024.09.13.]

OECD (2023): Shaping Digital Education: Enabling Factors for Quality, Equity and Efficiency, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/bac4dc9f-en; 36. oldal [2024.09.13.]

Stanford Graduate School of Education:  Classroom Resources. https://teachingresources.stanford.edu/resources/what-is-synchronous-and-asynchronous-learning/ [2024.09.13.]

UNESCO (2016) Closing the gap: opportunities for distance education to benefit adult learners in higher education, Hamburg, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243264 [2024.09.13.]

OECD (2023): How are OECD governments navigating the digital higher education landscape? Evidence from a comparative policy survey, 10.o. https://one.oecd.org/document/EDU/WKP(2023)18/en/pdf [2024.09.13.]

UNESCO: TVETipedia Glossary. https://unevoc.unesco.org/home/TVETipedia+Glossary/lang=en/show=term/term=E-learning [2024.09.13.]

A képek az Adobe Stock oldaláról származnak.